Afspraak maken

Aanmelden

Angst, depressie, stress?
Check jezelf

Doe hier de test!

Spanningen en stress

Druk op het werk, met je studie of je gezin….wie is dat niet? Vermoeidheid, een nacht slecht slapen of een dag hoofdpijn kan dan best eens voorkomen. Stress hoeft helemaal niet slecht te zijn en helpt om scherp te zijn. Als je regelmatig stressklachten hebt is dit een signaal van je lichaam. Mogelijk heb je dagelijks meer stress en zorgen dan je aankunt. Langdurige stress kan je zelfs ziek maken. Hoe eerder je de signalen serieus neemt, des te groter is de kans dat je een overspannenheid of burn-out voorkomt.

SYMPTOMEN van stress of burn-out

  • je hebt moeite met concentreren
  • je bent vermoeid, ook als je net geslapen hebt
  • je vergeet kleine dingen
  • je slaapt slecht
  • je bent vaker ziek
  • je hebt hartkloppingen, spierpijn, maagpijn of hoofdpijn
  • je hebt meer zin in roken of drinken
  • je bent prikkelbaar of je hebt huilbuien
  • je hebt minder eetlust of eet juist veel
  • je voelt je onzeker
  • je kunt slecht tegen drukte of harde geluiden

Doe een ZELFTEST

Herken je deze klachten? Doe dan onze test zodat je weet of hulp nodig is.

WAT JE ZELF KUNT DOEN bij stress of burn-out

Als je last hebt van stressklachten kun je het volgende doen:

  • Neem op tijd een pauze tijdens je werkzaamheden. Ga even wandelen of doe een korte ademhalingsoefening.
  • Bespreek thuis of op je werk dat je taken te veel voor je zijn en vraag om steun.
  • Probeer in de avond leuke en ontspannende activiteiten te plannen.

Bij Preventie kunt je cursussen volgen.

Daarnaast zijn er gratis online zelfhulpcursussen die je thuis zelfstandig kunt volgen. Kijk daarvoor bij www.mijnihelp.nl

Blijf je last houden van spanning of stress? Neem dan contact op met de huisarts. Je huisarts bespreekt met je of behandeling nodig is. Je kunt doorverwezen worden naar Arkin BasisGGz. Wij helpen je graag verder.

ONZE BEHANDELING bij stress

Bij Arkin BasisGGZ hebben we veel ervaring met het behandelen van klachten die voortkomen uit stress, zoals angst en paniek. De behandeling bestaat meestal uit gesprekken en oefeningen. Soms bespreekt een psychiater met je of je medicatie nodig hebt.

De methode die we vaak gebruiken is cognitieve gedragstherapie. Het gaat daarbij om het veranderen van je gedrag en het veranderen van de manier waarop je denkt. Je leert om bewust om te gaan met spanning.

Begeleide zelfhulp

Bij de behandeling is het belangrijk dat je ook thuis, tussen de gesprekken door, aan je klachten werkt. Om je hierbij te helpen zijn er computerprogramma’s, waarbij je via internet informatie krijgt en opdrachten kunt maken. Gewoon vanuit huis, wanneer het jou uitkomt.

Altijd in
de buurt
ISO 9001 HKZ

Disclaimer | Privacy- en Cookiebeleid | © 2018 Arkin BasisGGz - Alle rechten voorbehouden | Realisatie: Lemon

Onderdeel van  Arkin