Afspraak maken

Aanmelden

Angst, depressie, stress?
Check jezelf

Doe hier de test!

Heb ik een angststoornis?

Iedereen is wel eens bang en dat is maar goed ook. Angst waarschuwt ons voor gevaar. Maar soms zijn we bang terwijl er eigenlijk geen gevaar is. Bijvoorbeeld in een lift, bij drukte op straat of bij ontmoetingen met andere mensen. Wanneer de angst zo groot wordt dat je situaties uit de weg gaat of je paniekaanvallen krijgt, dan heb je misschien een angststoornis.

Leven met een angststoornis is moeilijk en beperkt je in de dingen die je wilt doen, bijvoorbeeld op het werk of in sociale contacten. Een angststoornis gaat bijna nooit over zonder behandeling. Gelukkig zijn angstklachten meestal goed te behandelen. Het doel van de behandeling is dat je klachten verminderen of helemaal overgaan.

SYMPTOMEN van angst

Waar mensen met een angststoornis bang voor zijn, verschilt van persoon tot persoon. Vaak heb je bij angst meerdere klachten zoals:

  • je hebt bange voorgevoelens of een onprettig gespannen gevoel
  • je piekert veel of bent extreem bezorgd
  • je gaat de situaties waar u bang voor bent uit de weg
  • je bent nerveus
  • je bent gespannen of onrustig
  • je hebt moeite met concentreren
  • je bent prikkelbaar
  • je slaapt slecht
  • je hebt nachtmerries
  • je hebt lichamelijke spanningsklachten zoals hoofdpijn.

Angst heeft verschillende vormen. Sommige mensen krijgen paniekaanvallen. Ze worden plotseling overvallen door heftige angst terwijl daar geen duidelijke reden voor is. Ze durven niet naar een feestje, zijn bang om een ziekte te krijgen of durven niet te vliegen. Ook kan het zijn dat je angstig bent door traumatische ervaringen in het verleden. Sommige mensen hebben last van dwanghandelingen die zorgen dat zij minder angst voelen, en bijna iedereen met een angststoornis gaat de dingen of situaties waar hij bang voor is uit de weg.

Doe een ZELFTEST

Herken je deze klachten? Doe dan onze test zodat je weet of hulp nodig is.

WAT JE ZELF KUNT DOEN bij angst

Als je last hebt van angst of paniek kan je het volgende doen:

  • Bespreek je angst met familie of vrienden, vraag om steun.
  • Probeer zo min mogelijk situaties uit de weg te gaan, maar bedenk welke hulp je nodig hebt om de situatie wél aan te gaan.
  • Zorg voor voldoende rust, beweging en ontspanning in activiteiten die je normaal gesproken leuk vond.

Bij Preventie kun je cursussen volgen.

Daarnaast zijn er gratis online zelfhulpcursussen die je thuis zelfstandig kunt volgen. Kijk daarvoor bij www.mijnihelp.nl

Blijf je last houden van angst, onrust of paniek? Neem dan contact op met de huisarts. Je huisarts bespreekt met je of behandeling nodig is. Je kunt voor behandeling doorverwezen worden naar Arkin BasisGGz. Wij helpen je graag verder.

ONZE BEHANDELING bij angst

Bij Arkin BasisGGZ hebben we veel ervaring met angststoornissen. We kunnen je goed helpen. De behandeling bestaat meestal uit gesprekken en oefeningen in het dagelijks leven om de angst te doorbreken. Soms bespreekt een psychiater met je of medicatie kan helpen.

De methode die we vaak gebruiken heet cognitieve gedragstherapie. Het gaat daarbij om het veranderen van je gedrag en het veranderen van de manier waarop je denkt. Je gaat stap voor stap weer dingen doen. Je leert bewust om te gaan met angstige gedachten.

Oefenen met angstige situaties kan ook met Virtual Reality Therapie. Dan oefen je veilig samen met je behandelaar om moeilijke situaties weer aan te gaan.

Bij de behandeling is het belangrijk dat je ook thuis, tussen de gesprekken door, aan je klachten werkt. Om je hierbij te helpen zijn er computerprogramma’s, waarbij je via internet informatie krijgt en opdrachten kunt maken. Gewoon thuis, wanneer het jou uitkomt.

Bij de behandeling van angstklachten die te maken hebben met een schokkende gebeurtenissen in je leven (trauma), kun je mogelijk ook geholpen worden met EMDR.

Altijd in
de buurt
ISO 9001 HKZ

Disclaimer | Privacy- en Cookiebeleid | © 2018 Arkin BasisGGz - Alle rechten voorbehouden | Realisatie: Lemon

Onderdeel van  Arkin